2 november 2011

Goede wijn voor weinig geld

In deze tijden van financiële malaise geeft het geen pas om alleen te berichten over dure wijnen. Lekker makkelijk om een Gewürztraminer van 12 euro aan te bevelen (zoals ik vorige week deed); voor dat geld mag het ook wel goed zijn! Ook aan de onderkant van de wijnmarkt valt het nodige plezier te beleven. En eerlijk is eerlijk: respect voor een wijnmaker die voor drie lullige euri - met fles en al inclusief transport uit een ver land - mij een lekkere wijn voorschotelt. Zo heb ik nu een prima Soave voor dat bedrag in mijn glas (de diepvriespizza kostte hetzelfde). Licht, fris en sappig, een echte doordrinker voor doordeweekse dagen.
 
Je kunt tegenwoordig te rade gaan in allerhande supermarktgidsen met wijnen onder de €5. Ik heb zo mijn eigen favorieten. In de categorie ranking the wines is mijn Top 3 budget-wit (in volgorde van laagst geprijsd):
1. Soave Ca Mutti (Italië), € 2,99 bij AH
2. Moncaro Verdicchio (Italië), € 3,99 bij AH
3. Blue Mare Picpoul de Pinet (Frankrijk), € 4,49 bij Jumbo

Mijn Top 3 budget-rood:
1. El Arbol Cabernet Sauvignon (Chili), € 2,99 bij Aldi
2. Dom Brunet Pinot Noir (Frankrijk), € 4,29 bij Nettorama
3. Château Tapie Coteaux du Languedoc (Frankrijk), € 4,69 bij AH

Over deze uitslag kan zeker gecorrespondeerd worden: tips & suggesties zijn welkom!