7 april 2013

Het liefst van kleine wijnboeren

Piazza Mercantile, Bari
Eerder schreef ik over een Pugliese topper die ik - tot mijn verbazing - bij de Sligro scoorde. Laatst was ik weer bij de Sligro en vond daar de Surani “Pietrariccia” Fiano Salento. Weer een wijn uit Puglia, deze keer een witte van de druif Fiano. Dat is een echte zuiderling die je in Campania, Puglia en Sicilië veel tegen komt. Een stokoud ras naar het schijnt, de oude Grieken persten er al wijn uit. Deze Surani bezit een fijne neus, is licht aromatisch en heeft in de smaak citrus. Masseria Surani is een onderdeel van Pasqua, een van de grootste wijnbedrijven in Italië met wijngaarden verspreid over de hele laars. Dat verklaart de brede distributie, van de Sligro tot in menig Hollandse supermarkt.


Handig hoor die massaproductie en -distributie, maar ik ben toch gevoeliger voor de romantiek van de kleine onafhankelijke wijnboer. Die het als het om kwaliteit gaat wint van de grote jongens, zo hoop ik dan. Neem nou Cantina Polvanera uit Puglia: een eigenzinnig wijnhuis dat biologisch produceert en  alom   bejubeld wordt om zijn Primitivo, een prachtige krachtpatser. Van Polvanera dronk ik ook een 100% Fiano-wijn, de Fiano Minutolo. Dat was in Bari, hoofdstad van Puglia, gezeten op het terras van Ristorante La Cecchina aan het levendige Piazza Mercantile. In zo'n setting smaakt de wijn al snel beter, maar mijn proefnotitie liegt er niet om: intens aromatisch, met een bloemig boeket van muskaatdruiven en bergamot. Deze Fiano Minutolo is het verleidelijke buurmeisje van de Primitivo. En die ligt dan weer niet in de schappen bij de grootgrutter.