25 mei 2013

Rood!

Door alle kou in de lucht blijven het witbier, de lichte witte wijn en de vrieskoude Limoncello nog even buiten beeld. Daar kun je over jammeren maar wat mij betreft is het glas niet halfleeg maar halfvol. En wel met rode wijn. Hoe herfstiger het weer, hoe roder ik mijn drank blief. Dat is mooi meegenomen, want laten we eerlijk zijn: er zijn fantastische witte wijnen maar rood is toch het echte werk.
 

Na een lange Syrah-periode en een eveneens duurzame verhouding met de Pinot Noir heb ik sinds kort een nieuwe favoriete rode druif: de Cabernet Sauvignon. En dan niet in een of andere blend - de klassieke Bordeauxblend met Merlot en Cabernet Franc bijvoorbeeld - maar puur. Het begon met een meesterlijke monocépage, een 100% Cabernet Sauvignon dus, van wijnhuis Corette uit de Languedoc-Roussillon. Een fantastische geurig boeket dat ook de verkouden neus verovert met bakken bramen, zwarte kersen en specerijen. Ik dronk 'em van de wijnkaart in een Haagse brasserie, maar hij is ook gewoon te koop bij De Gouden Ton. Daar hebben ze meer moois van dit wijnhuis. Een fijne Viognier bijvoorbeeld, daar haal je de lente alsnog mee in huis.