15 juni 2012

Op vakantie

De vakantiehorizon lonkt. Nog een week en we laten de dikke dossiermappen en de vieze kantoorkoffie ver achter ons. Eerst snuiven we de frisse berglucht op in het hoge noorden van Italië, in de regio Alto Adige. Hier komen hele leuke wijnen vandaan, ik schreef het al eerder. Daarna rijden we door naar het zomerhuisje van mijn schoonouders, even buiten Boedapest.

Die goeie ongedwongen sfeer bij Csengődi Borozó
In Boedapest stikt het van de leuke wijnbarretjes. Van traditionele Borozó's tot trendy wijnbarren. De eerste categorie bestaat uit simpele maar sympathieke wijnlokalen. Ik mag daar graag bij wijze van sport zo goedkoop mogelijke wijn drinken. Mijn record is geloof ik 15 eurocent voor een glas doordrinkbare Rizling bij Csengődi Borozó aan de Kálmán utca, vlakbij het parlementsgebouw. Door de week 's middags zit je daar gezellig tussen de bouwvakkers die hun lunch wegspoelen met een goed glas tafelwijn. 


Ook in het segment van de gestileerde wijnbarren is er volop keus. Volgens Hongaarse wijnkenner Kati is DropShop the place to drink in Boedapest: een wijnbar en -winkel tegelijk. Je kunt er proeven, drinken en kopen on the spot. Handig, hoef je niet meer je ontdekkingen op te schrijven en elders in te slaan. Van hetzelfde soort, winkel en bar ineen, is DiVino. Uw verslaggever zal in het belang van de onafhankelijke wijnjournalistiek vergelijkend warenonderzoek doen.